حضور دکتر عارف در دانشگاه خوارزمی

 | تاریخ ارسال: 1395/9/16 | 

مراسم بزرگداشت روز معلم سه شنبه 95/2/14 با حضور دکتر محمد رضا عارف نماینده مردم تهران، دکتر سبحان اللهی رئیس دانشگاه ، هیأت رئیسه و همچنین جمعی از استادان دانشگاه در تالار 17 شهریور برگزار شد . 

دکتر عارف در باره ی دانشگاه خوارزمی:
"بسیار خوشحالم که در این ایام عزیز در برجسته ترین، موثر ترین و با سابقه ترین موسسه ی آموزش عالی در خدمت همکاران عزیز هستم .
صمیمانه تشکر می کنم از دعوتی که به عمل آمد و این افتخار نصیبم شده به ویژه از برادر عزیزم جناب آقای دکتر سبحان اللهی که سرمایه ی ارزشمندی برای آموزش عالی و کشورمان هستند.
 گزارش های خوبی مطرح شد در باره ی دانشگاهی که در آستانه ی صدمین سال تولد خود است و قطعاً الگویی برای توسعه ی آموزش عالی بوده و باید باشد.


نقش و سهم این دانشگاه در تربیت معلم، نقش بی رقیبی بوده است. در گزارش ها نکاتی در این زمینه  که در دهه ی چهارم، دهه ی پیشرفت و عدالت، دانشگاه چه جایگاهی باید داشته باشد مطرح شد."دکتر عارف در رابطه با حماسه هفتم اسفندماه و نقش مردم در آن اظهار کرد: مردم پشتوانه نظام هستند و علی‌رغم همه مشکلاتی که با آن دست به گریبانند با حضور در پای صندوق‌های رای حماسه هفتم اسفند را رقم زدند و در دهم اردیبهشت نیز آن را تکمیل کردند و این حماسه پیروزی اخلاق و عقلانیت است.

وی گفت ما در برنامه خودمان با توجه به ضرورتهایی که برای کشور در نظر گرفته‌ایم و نیز با عنایت به حل و فصل مسائل منطقه‌ای، برنامه‌ای مبتنی بر اخلاق و عقلانیت را پی‌ریزی کرده‌ایم و با شعار آرامش و امید به میدان آمده‌ایم و قرار است که خدمت‌گذار مردم باشیم، اولویت‌های معیشتی آن‌ها را در نظر بگیریم و رونق اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم.

عارف با اشاره به جلسه دو ساعته خود با مینو خالقی درباره وضعیت وی اظهار کرد: ما از دوم فروردین ماه امسال موضوع خانم خالقی را به طور جدی پیگیری کرده‌ایم و من نیز با ایشان جلسه دو ساعته‌ای داشته‌ام و اعتقادمان هم بر این است که باید براساس قانون این موضوع در مجلس پیگیری شود.

من در ۴۰ روز گذشته در این زمینه موضع‌گیری نکرده بودم اما در حال حاضر و با توجه به نزدیکی به زمان تشکیل مجلس دهم احساس کردم که باید در این زمینه موضع گیری کنم و معتقدم این مساله باید بر مبنای قانون و در مجلس و به‌ همان صراحت که در ماده ۳۰ قانون اساسی آمده است پیگیری شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت مجلس دهم پیگیری رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم است، اظهار کرد: می‌دانیم که وضعیت معیشت مردم مهم‌ترین موضوع است و خط فقر نیز در حال حاضر در سطح نگران‌کننده‌ قرار گرفته است و ما باید با توجه به تاکیدات رهبری بر اقتصاد مقاومتی به پیگیری رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم در مجلس بپردازیم.

عارف با بیان اینکه دانشگاه‌ها سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی دارند اظهار کرد: در یکی از بندهای سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبری ابلاغ شده است، آمده است که سهم دانشگاه‌ها در تولید ناخالص داخلی باید حداقل ۵۰ درصد باشد و این میزانی است که ما با تلاش و کوشش می‌توانیم به آن برسیم.

 

وی با بیان اینکه وضعیت بیکاری نگران کننده است، اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم تورم را تک رقمی کنیم و جایگاه نخست منطقه را در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کسب کنیم به اجرایی کردن بندهای متعدد برنامه اقتصاد مقاومتی نیازمندیم و امیدوارم دانشگاهیان نیز در کنار دولت در این زمینه با همکاری و تعامل با سایر بخش‌ها بپردازند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها در تمام دوران پس از انقلاب نگاهی قیم‌مآبانه به درآمد نفتی داشته‌اند اظهار کرد: من به عنوان یک کار‌شناس کوچک از این خوشحال هستم که می‌خواهیم خودمان را از وابستگی بودجه‌ای به نفت‌ رها کنیم چرا که دولت‌ها در طول سال‌های پس از انقلاب همواره نگاهی قیم مآبانه به در آمد نفتی داشته‌اند و به درآمد آن به عنوان انفال نگاه نمی‌کردند.

عارف ادامه داد: اگر بخواهیم به اهدافمان در چشم انداز ۲۰ ساله برسیم هیچ چاره‌ای جز توسعه صنعتی و توجه به اقتصاد دانش بنیان نداریم که کشورمان خوشبختانه در حال حاضر در این جهت قرار گرفته است اما لازم است برنامه‌های خود را در این زمینه جدی‌تر دنبال کنیم.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: ما انتظار داریم امسال که از سوی رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شده است، دانشگاه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند و راهکارهای خودشان را در زمینه اجرایی کردن برنامه اقتصاد مقاومتی ارائه کنند و در کنار دولت که در این زمینه ستادی را راه اندازی کرده است همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی متعدد در ایران امروز اظهار کرد: متاسفانه امروز در جامعه‌مان با آسیب‌های اجتماعی فراوانی روبرو هستیم که تبدیل به بحران شده و به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است.

عارف ادامه داد: وضعیت اعتیاد و افزایش میزان طلاق در کشور از جمله این موارد است که به نظر می‌رسد علت اصلی نگران‌کننده شدن این آمار‌ها به واسطه دورشدن ما از تزکیه است که در دین اسلام بار‌ها به آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: ما در مسائل اجتماعی با بحران‌های متفاوتی روبرو هستیم و از دانشگاهیان و معلمان انتظار می‌رود که در زمینه کاهش آن‌ها کوشش کنند اما این مهم زمانی اجرایی خواهد شد که معلمان و دانشگاهیان ما از منزلت اجتماعی بهتری برخوردار باشند که متاسفانه در حال حاضر چنین نیست.

 معلمی که در نیازهای اولیه و معیشتی خود درگیر مشکلات باشد نمی‌تواند خود را تزکیه کند و یا الگوی خوبی برای شاگردانش باشد.

عارف با انتقاد از برخورد با معلمان به خاطر پیگیری مطالبات صنفی‌شان اظهار کرد: معلمان باید مطالبات خود را پیگیری کنند و دولت نیز باید در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشد. وقتی که با معلمان به خاطر مطالبات صنفیشان برخورد می‌کنیم یعنی این معلم هیچ جایگاهی ندارد و حقی هم ندارد تا بخواهد مطالبات صنفی‌اش را پیگیری کند.

دکتر عارف با اشاره به اینکه در زمینه پیشرفت علمی نباید تنها به شاخص‌های کمی اکتفا کنیم اظهار کرد: ما در زمینه رشد علمی و در شاخص‌های کمی پیشرفت خوبی داشته‌ایم و حدود یک و نیم درصد از میزان تولید علم مکتوب در جهان را به خود اختصاص داده‌ایم اما نباید صرفا به شاخص‌های کمی توجه کنیم چرا که در شاخص‌های کیفی دیگری چون فضای کسب و کار، شفافیت اقتصادی، رقابت‌پذیری صنعتی و شاخص‌های فناوری وضعیت مناسبی نداریم و باید بکوشیم این اوضاع را اصلاح کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه چشم همه مردم و دولتمردان به دانشگاه‌هاست اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه پیشتاز باشند و به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی دغدغه بیشتری داشته و میزگرد‌ها و نشست‌های تخصصی برگزار کنند.

عارف با بیان اینکه بودجه دولت تا شهریورماه در مجلس تصویب و بررسی خواهد شد اظهار کرد: کسی نباید نگران بودجه دولت باشد چرا که مجلس تا شهریورماه بودجه را در یک فضای آرام و کار‌شناسی شده مورد بررسی قرار می‌دهد و عجله کردن در تصویب چنین برنامه‌ای به نتیجه خوشایندی نخواهد رسید.

وی ادامه داد: رویکرد کلی برنامه ششم توسعه مبارزه با فقر، ایجاد رونق اقتصادی و نیز مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است که امیدواریم این موارد در برنامه‌های مجلس نیز مورد توجه و عنایت قرار گیرد.

 

ایشان در پایان با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را در قبال مردم به درستی انجام دهیم، اظهار کرد: ما به عنوان اساتید دانشگاهی و نیز چهره‌های سیاسی امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را در برابر مردم کشورمان و نیز در برابر جهان اسلام به خوبی انجام دهیم.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نقش دانشگاهیان در توسعه جامعه و عملیاتی کردن شعار سال ر ا بسیار بی‌بدیل و کلیدی توصیف کرد و اظهار کرد: براساس یکی از بندهای سیاست‌های کلی علم و فناوری سهم اقتصاد دانش بنیان یعنی دانشگاه‌ها در تولید ناخالص ملی باید بالای 50 درصد باشد بنابراین دانشگاه‌ها و آموزش عالی نقش بسیار کلیدی و تعیین کننده‌ای در رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز که دستیابی به رشد حداکثری است دارند.

عارف در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت جامعه از لحاظ بیکاری، رشد انواع آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق و خط فقر بسیار بحران آمیز و نگران کننده است بنابراین این دانشگاه

‌ها هستند که می‌توانند ما را در حل این آسیب‌ها و رساندن به افق 1404 که کسب جایگاه اول منطقه است کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه وابستگی دولت‌ها باید از نفت به علم تغییر کند گفت: متاسفانه هیچ وقت نتوانستیم وابستگی 100 ساله به نفت را رها کنیم و دولت‌ها همواره از آن به عنوان مرجع اصلی درآمد نگاه می‌کنند. امیدوارم کاهش قیمت نفت بتواند انگیزه تولیدات علمی و حرکت به سمت تولیدات علمی و کسب ثروت از آن را افزایش دهند که رسیدن به این توسعه تنها با توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان و نیروی انسانی امکان پذیر است.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به طور کلی سه سیاست دراز مدت 5 ساله، دو برنامه 10 ساله و یک سند چشم انداز 20 ساله در کشور وجود دارد. راهکارهای عمل و اجرای این سیاست‌ها با کمک دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و اقتصاد دانش بنیان محقق خواهد شد.

وی روز معلم را فرصتی برای ارزیابی عملکرد نظام آموزشی و علمی کشور عنوان کرد و گفت: باید از این فرصت برای بهره‌گیری نقاط قوت و ضعف سیستم آموزشی استفاده کنیم و نباید نظام آموزشی ما کمی‌گرایی را جایگزین کیفی‌گرایی کند.

به گفته عارف دو سند تعلیم و تربیت و سند تحول در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد که باید به مرحله عملیاتی و اجرایی برسند و در این صورت است که می‌توانیم به اهداف خود در نظام آموزشی کشور دست یابیم.

این استاد دانشگاه تهران از رویکرد کمی‌گرایی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: اگرچه رشد کمی در دانشگاه‌ها بعد از انقلاب قابل تقدیر بوده است که براساس آن ما توانستیم از 75 هزار دانشجو به 4 و نیم میلیون دانشجو برسیم. تحصیلات تکمیلی خود را توسعه دهیم و بتوانیم یک و نیم درصد از تولیدات علمی مکتوب دنیا را به دست آوریم اما باید دید که این رشد و پیشرفت چه کمکی به زندگی و توسعه جامعه کرده است.

عارف اضافه کرد: زمانی توسعه کمی می تواند به معیشت مردم کمک کند که تبدیل به ثروت شود و این امکان نیز تنها با تغییر نگاه دانشگاه‌ها، حرکت به سمت کیفی گرایی و رفتن به سمت دانشگاه های نسل سوم امکان پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید مرجعیت علمی جهان اسلام را کسب کند گفت: در حال حاضر کشور ما در حوزه فضای کسب و کار از بین 189 کشور رتبه 130 و در زمینه شفافیت رتبه بالای 140، رقابت پذیری صنعتی رتبه 67 و شاخص های جهانی نوآوری رتبه 120 را در بین 180 کشور به خود اختصاص داده است که این آمارها بسیار نگران کننده است.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی جای تزکیه و تربیت را در بین اساتید و دانشگاهیان خالی توصیف کرد و اظهار کرد: ما در شرایط فعلی بیش از هر چیزی به تربیت و تزکیه نیازمند هستیم برای این کار باید منزلت اجتماعی معلمان افزایش یابد که این هدف تنها با رفع دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی آن‌ها امکان پذیر است.

عارف در ادامه با بیان اینکه مردم جامعه ما بیش از گذشته نیازمند آرامش و امید هستند گفت: نباید با برخی بداخلاقی‌ها و قانون گریزی‌ها این آرامش مردم را از بین برد چرا که مردم در انتخابات اخیر مجلس راه و مسیر خودشان را مشخص کرده اند.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 3770 بار   |   دفعات چاپ: 303 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر